Wat is het effect van speciale lichtkleuren in een winkel? (Hulp bij verlichting van SLV Nederland)
U bent hier: Home > Kennisbank

Wat is het effect van speciale lichtkleuren in een winkel?

Thema: Smart lighting, human centric lighting, dynamische verlichting

LED verlichting voor verswaren (groente en fruit), kleding, vlees of brood

Winkels, hotels en restaurants hebben steeds vaker te maken met de gevolgen van stijgende energiekosten. Doorgaans beslaat verlichting zo’n 42% van het totale stroomverbruik. Om voor klanten aantrekkelijk te blijven, dienen de vertrouwde lichtkwaliteit en de gewenste lichteffecten behouden te kunnen blijven. Er wordt daarom voortdurend gezocht naar duurzame en energie-efficiënte oplossingen, die winkelverlichting onderscheidend en betaalbaar te maken. Belangrijk daarbij is het juiste verlichtingsconcept, dat is afgestemd op de specifieke behoeften en producten die men verkoopt. Zo zullen brood en andere levensmiddelen in een ander licht worden gepresenteerd, dan een rok in een boetiek of bloemen bij de bloemist.

Het perfecte plaatje – verlichting voor een hogere omzet

Aantrekkelijk gepresenteerde producten verkopen nu eenmaal beter, wanneer ze perfect zijn uitgelicht. Daarom speelt het juiste lichtplan een zeer belangrijke rol bij winkelinrichting. Verlichting heeft hier zowel een esthetische-, praktische- als emotionele kant. De gebruikte verlichting moet overeenkomen met de beoogde propositie van de winkel. Een luxe merk in een winkel met goedkoop ogende verlichting sluit niet op elkaar aan. Het lichtniveau en de kleurtemperatuur van (wit) licht beïnvloed bovendien de manier waarop een kledingstuk tot uiting komt. En dan met name: hoe natuurlijk en realistisch de kleur wordt gezien. Neutraal wit licht (4200 Kelvin) met een hoge CRI-waarde (90+) zorgt ervoor dat bijvoorbeeld een zwarte stof goed te onderscheiden is van donkerblauw, grijs of bruin. Door bij de spiegel in de paskamer te werken met een warme kleurtemperatuur (2700-3000 Kelvin), zien klanten zichzelf met een gezonde en gebruinde huidskleur, waardoor ze er beter uitzien. Dit vergroot de kans op een aankoop. Onze belangrijkste tip: zorg altijd voor genoeg licht in een kledingzaak, zodat klanten zien wat ze kopen.

Voedingsmiddelen die er langer smakelijk uitzien

Een goede product-presentatie is een onmisbaar onderdeel van een goed winkelconcept. De toonbank en koelvitrines van een slagerij dienen meerdere doelen. Naast het gekoeld bewaren van vleeswaren, dienen de producten ook visueel aantrekkelijk te worden getoond aan de klanten. Over het algemeen dient de toonbank optimaal in de winkel geïntegreerd te worden, om zo min mogelijk ruimte te verliezen. Bovendien moet hij voldoen aan de diverse hygiëne-eisen. Waar verse voedingswaren worden bewerkt, dient daaraan uiteraard veel zorg te worden besteed. Dit soort apparatuur brengt hoge kosten met zich mee voor winkeliers en gastronomen. Om de koeleenheden zo efficiënt mogelijk te laten werken, is het gebruik van efficiënte verlichting met een minimale warmteontwikkeling daarom wenselijk.

Dankzij moderne LED-techniek: geringe warmteontwikkeling, energiezuinig en altijd de juiste lichtkleur

Er zijn LED modules / lichtbronnen verkrijgbaar, die geoptimaliseerd zijn voor zeer specifieke toepassingen: het uitlichten van verswaren (groente en fruit), kleding, vlees(waren) en brood of patisserie. Deze led modules zijn niet geschikt als algemene ruimteverlichitng, omdat ze qua kleurenspectrum speciaal zijn afgestemd op specifieke producten.

"Licht" is niet altijd zomaar "licht". Voor brood en patisserie in bakkerijen wordt bij voorkeur warm wit licht gebruikt - bijvoorbeeld de COB LED-Module met een kleurtemperatuur van 3200 Kelvin. Een  perfecte LED-oplossing voor toonbanken en koelvitrines met vleeswaren is de module met kleurtemperatuur 3600 Kelvin, met een verhoogd rood-aandeel. De roze-witte lichtkleur van deze modules laat de versheid van het vlees extra goed uitkomen. Het rode van het vlees wordt optimaal belicht, terwijl tegelijkertijd ook de witte delen aantrekkelijk worden getoond. Bij de presentatie van de kleding en verse producten zoals groenten en fruit, worden een lichtere of meer “neutrale” lichtkleur aangeraden, zoals 4200 Kelvin (neutraal wit).


Meer informatie


Reageren op dit artikel

*:
:

(Wordt niet getoond op website)
*:
 

 

* Gemarkeerde velden zijn verplicht

Heel in het kort de theorie

Licht straalt op een object en het object weerkaatst een (gedeelte van) dit licht, waardoor mensen kleuren kunnen waarnemen. Het kleurenspectrum van de verlichting waarmee een product in een winkel wordt uitgelicht, heeft direct effect op de wijze waarop wij het product waarnemen. Buiten het feit of er sprake is van een natuurgetrouwe kleurweergave, zit er ook een psychologische factor verbonden aan datgene wat mensen zien en wat hen daarin aantrekt of afstoot. Vlees moet rood zijn, groenten groen en brood bruin.

x
Deze website maakt gebruik van functionele en (anonieme) analytische cookies. Meer informatie. OK, bedankt